Ara Grup 2

Bine ai venit!

Totul despre anvelope

Mărimi de bază ale anvelopelor

Care este semnificaţia datelor alfanumerice de pe anvelopă?​

185/65 R 14 85 T

185 lăţime nominală a anvelopei (mm)
65 raport aspect (%)
R identifică structura radială a anvelopei
14 diametru nominal al jantei în inci
85 indice sarcină
T indice viteză

Indice de sarcină

Indicele de sarcină (LI) - este un număr care defineşte capacitatea sarcinii anvelopei la viteza definită de indicii de viteză, în anumite condiţii specifice.
 
Li kg LI kg LI kg LI kg LI kg
50 190 65 290 80 450 95 690 110 1060
51 195 66 300 81 462 96 710 111 1090
52 200 67 307 82 475 97 730 112 1120
53 206 68 315 83 487 98 750 113 1150
54 212 69 325 84 500 99 775 114 1180
55 218 70 335 85 515 100 800 115 1215
56 224 71 345 86 530 101 825 116 1250
57 230 72 355 87 545 102 850 117 1285
58 236 73 365 88 560 103 875 118 1320
59 243 74 375 89 580 104 900 119 1360
60 250 75 387 90 600 105 925 120 1400
61 257 76 400 91 615 106 950 121 1450
62 265 77 412 92 630 107 975 122 1500
63 272 78 425 93 650 108 1000 123 1550
64 280 79 437 94 670 109 1030 124 1600

Indicele de viteză

Indicele de viteză (simbol viteză - SS) este viteza maximă la care anvelopa poate suporta greutatea definită prin indicele de sarcină, în anumite condiţii specifice. Simbolul de viteză a anvelopei pentru vehicule de pasageri şi comerciale este scris cu majuscule.

 
Simbol L M N P Q R S
Viteza maximă [km/oră]  120 130 140 150 160 170 180
Simbol T U H V W Y ZR
Viteza maximă [km/oră]  190 200 210 240 270 300 >240

Deoarece adâncimea benzii de rulare în timpul utilizării este redusă treptat, distanţa de frânare a vehiculului, în special pe un carosabil umed, devine semnificativ mai mare.

Prin urmare, pericolul de acvaplanare (şi anume pierderea contactului vehiculului cu drumul din cauza unei coloane de apă între [anvelopă] şi suprafaţa drumului este mai mare în cazul unei anvelope  care are o adâncime reziduală mică a canelurii benzii de rulare.
​​

Anvelope uzate

Din punct de vedere al siguranţei traficului rutier, este foarte important, prin urmare, să se înlocuiască o [anvelopă] uzată cu una nouă, adică înainte ca adâncimea reziduală sau adâncimea de siguranţă a canelurii să fie redusă la mai puţin de 1,6 mm. Dimensiunea adâncimii minime de siguranţă a canelurii este semnalizată prin aşa numiţii indicatori de uzură, care sunt proiecţiile de la baza canelurii care sunt, de asemenea, de 1,6 mm.

Benzile de rulare uzate în mod egal la toate anvelopele vehiculului prelungesc durata de utilizare a anvelopelor şi, astfel, cresc gradul de reducere a cheltuielilor legate de conducere şi contribuie la un grad mai mare de siguranţă în timpul conducerii. Prin urmare, în special pentru vehicule cu tracţiune pe faţă, vă recomandăm să schimbaţi anvelopele din faţă în spate şi invers, la anumite intervale regulate (de exemplu, la fiecare 5000 km), asigurându-vă că direcţia de rotaţie a roţii este menţinută.

Reparaţii anvelope

Repararea anvelopelor reprezintă o operaţiune foarte importantă şi cu un grad mare de responsabilitate din punct de vedere al siguranţei conducerii, şi, prin urmare, trebuie să fie efectuată întotdeauna de către un specialist. 

Toate zonele deteriorate de pe o anvelopă trebuie să fie întotdeauna reparate. Prin urmare, nu se acceptă instalarea unei camere de aer în interiorul unei anvelope care nu este reparată, ca o soluţie alternativă. Nu vă recomandăm să folosiţi spray-uri de etanşare pentru reparaţii permanente, ci numai pentru a finaliza călătoria, şi nu recomandăm nici repararea anvelopelor cu prize pre-vulcanizare speciale, fără a le scoate de pe jantă.

Repararea unei zone afectate care se extinde la anvelopă, straturi ale structurii sau carcasă trebuie să se facă utilizând metoda de vulcanizare la cald sau la rece după o examinare atentă şi pregătirea suprafeţei deteriorate de pe anvelopă.

Toate reparaţiile trebuie să fie făcute cât mai curând posibil după deteriorare, altfel (în special în cazul anvelopelor cu centuri de oţel), zona afectată s-ar putea extinde sau anvelopa poate fi chiar distrusă ca urmare a pătrunderii murdăriei şi apei. Tăierea ulterioară în scop de ajustare a benzii de rulare a anvelopelor pentru autoturisme este interzisă.
​​

Depozitare

Anvelopele montate pe jante trebuie depozitate fie stivuite una peste alta sau agăţate. 
Anvelopele fără jantă trebuie să fie depozitate în poziţie verticală, una lângă alta (vedeţi figura). Cu toate acestea, pentru a preveni deformarea anvelopelor depozitate astfel, se recomandă să întoarceţi anvelopele la intervale de aproximativ 14 zile. În orice caz, este recomandat să inspectaţi şi să echilibraţi anvelopele la sfârşitul sezonului, înainte de montarea acestora pe jante, la un service specializat pe anvelope.​

Cum se depozitează corect anvelopele

Anvelopele şi camerele trebuie să fie depozitate în spaţii întunecate, uscate şi răcoroase, fără curent. Expunerea excesivă la soare, căldură şi curent este dăunătoare pentru aceste produse şi este cauza deteriorării premature, care se manifestă sub formă de fisuri fine în curs de extindere pe suprafaţa de cauciuc. Mai mult decât atât, anvelopele şi camerele nu trebuie să intre în contact cu produse pe bază de petrol (cum ar fi uleiuri, carburanţi, lubrifianţi, etc.), deoarece acestea fac cauciucul spongios, pierzându-şi astfel proprietăţile elastice ale unui produs vulcanizat.

Sfatul nostru

Dacă nu aveţi un spaţiu de depozitare adecvat, depozitaţi-vă anvelopele la unităţile service care sunt partenerele noastre, unde garantăm că vor fi depozitate în mod corect, lucru care le va asigura o perioadă de utilizare mai lungă.​

Alegerea anvelopelor

Producătorul vehiculului şi producătorul anvelopelor specifică ce tip de anvelope să utilizaţi pentru un anumit tip de vehicul, dacă este permisă utilizarea anvelopelor cu simbol de viteză mai mare, de exemplu "H" în loc de "S", şi de asemenea, dacă este permisă utilizarea anvelopelor cu un indice de sarcină mai mare, de exemplu, 82 în loc de 80. La înlocuirea anvelopelor de dimensiuni diferite, trebuie să fie respectate prevederile legislative, de exemplu, noile anvelope trebuie să fie înregistrate în Certificatul de înmatriculare al vehiculului.

Pot fi obţinute condiţii optime de conducere a vehiculului doar cu anvelope de acelaşi tip. Acest lucru înseamnă că vehiculul trebuie să aibă (cu excepţia roţii de rezervă din portbagaj), anvelope de dimensiuni identice şi structură identică, totodată, pe aceeaşi osie trebuie să fie utilizate anvelope identice (de exemplu, anvelope de aceeaşi dimensiune, acelaşi tip de structură, aceeaşi bandă de rulare şi marcă). Prin structura anvelopelor pentru un autoturism se înţelege în acest caz diagonala, compoziţia radial-textilă (carcasa, precum şi straturile sunt realizate din cabluri textile), şi radială din oţel (carcasă - inserţie textilă, cu straturi şi centuri de oţel). Este interzisă combinarea anvelopelor cu aceste două structuri, la acelaşi vehicul.

Vă recomandăm, din motive de siguranţă, să utilizaţi anvelopele de iarnă de tip M + S (noroi şi zăpadă) pentru întregul vehicul, nu numai pe acelaşi arbore. Combinaţia de anvelope de iarnă şi de vară este acceptabilă, doar cu condiţia ca adâncimea reziduală a benzii de rulare a anvelopei de iarnă să fie <40 mm, adică sub limita de la care anvelopele de iarnă îşi pierd proprietăţile specifice.

Schimbarea anvelopelor necesită, de foarte multe ori, schimbarea jantelor. Prin urmare, atunci când alegeţi jante, trebuie să respectaţi recomandările producătorului lor, iar schimbarea jantelor trebuie să fie înregistrată în certificatul de înmatriculare al vehiculului.

Identificare jantă de oţel

​5 1/2 J x 14 H2 
Aceasta este o roată cu jantă adâncă, cu o lăţime de 51/2" (129,5/5,1 cm), cu flanşă de tip J, lăţime a jantei de 14 inci (35,6 cm) şi muchie de tip "cocoaşă dublă".

5,50 B x 14 CH 
Şi aceasta este o roată cu jantă adâncă, cu o lăţime de 51/2" (129,5/5,1 cm), dar cu flanşă de tip B, lăţime a jantei de 14 inci (35,6 cm) şi muchie de tip "cocoaşă dublă".

14 x 5 1/2 J H2 x 45
Şi aceasta este o roată cu jantă adâncă, cu o lăţime de 51/2" (129,5/5,1 cm), cu flanşă de tip 3, lăţime a jantei de 14 inci (35,6 cm) şi muchie de tip "cocoaşă dublă". Marcajul alfanumeric include o informaţie suplimentară - decalajul roţii.

Determinarea unei posibile dimensiuni minime a anvelopei pentru un anumit vehicul necesită în mod inevitabil cunoaşterea sarcinii maxime admise pe axe şi a vitezei de proiectare a vehiculului. La anvelope, capacitatea de încărcare maximă este exprimată prin indicele de sarcină, iar viteza maximă prin simbolul de viteză.[

U pneumatik s rychlostním indexem „V“ doporučuje ETRTO při rychlost nad 220 km/h následující snížení nosnosti (viz tabulku „Snížení zatížení pneumatiky v závislosti na rychlosti“).

În cazul în care roţile deviază de la direcţia dreaptă cu o valoare între 2° şi 4°, capacitatea de sarcină se reduce cu 5% pentru fiecare grad. Această reducere a capacităţii de sarcină poate fi compensată prin creşterea presiunii aerului din anvelope. 

Capacitatea de sarcină la configuraţiile cu două roţi este 1.85 din capacitatea anvelopelor într-o configuraţie cu o singură roată.
 

Sarcină a anvelopei redusă, în raport cu viteza


Creşterea capacităţii de încărcare de până la 10% din valorile de masă este permisă şi pentru anvelopele utilizate pe rulote sau remorci cu o vitează maximă de rulare de 100 kilometri pe oră. În acest caz, presiunea de bază din anvelope trebuie să fie crescută cu 20 kPa.

Capacitatea portantă, de sarcină, a anvelopelor pentru autoturisme poate fi crescută numai la vehicule la care viteza maximă să nu depăşească 60 km/h, iar aceasta cu condiţia ca presiunea din anvelope să fie crescută, în conformitate cu tabelul "Viteză maximă, în raport cu creşterea capacităţii de sarcină.
​​

Sarcină redusă a anvelopei, în raport cu viteza

Viteza maximă a vehiculului Indice viteză (sarcină anvelopă în procente)
(km/oră​
H
V
W
RZ
210
100
100
100
100
220
 
97
100
100
230
 
94
100
100
240
 
91
100
100
250
 
 
95
100
260
 
 
90
100
270
 
 
85
100
280
 
 
 
95
290
 
 
 
90
300
 
 
 
85
 
Viteza maximă a vehiculului​
Capacitatea de sarcină crescută​
Presiunea crescută a anvelopei​
(km/oră​) 
(%) 
(kPa) 
60
10
10
50
15
20
40
25
30
30
35
40
25
42
50

Tehnologia "Run On Flat" (rulare cu pană)

Grijile legate de riscul unei pene de cauciuc sunt acum de domeniul trecutului. Datorită tehnologiei avansate "RunOnFlat" (rulare cu pană) dezvoltată de Goodyear, puteţi continua şofatul - chiar şi în cazul străpungerii anvelopei.
Întrebaţi-ne ce vreţi să ştiţi - vom fi bucuroşi să vă ajutăm şi vă vom răspunde prompt.
*Pentru a putea utiliza anvelope cu tehnologia "RunOnFlat", vehiculul trebuie să fie dotat cu un sistem integrat de monitorizare a presiunii anvelopelor. Vă rugăm să verificaţi documentaţia tehnică a autovehiculului, furnizată de către producător.

Umflarea anvelopelor cu azot

Vă umflăm anvelopele cu azot pentru un grad mult mai mare de siguranţă

AVANTAJELE DUMNEAVOASTRĂ
  • Siguranţă sporită
  • Un grad sporit de confort în timpul şofatului
  • Consum de carburant redus
  • Durată mai mare de utilizare a anvelopei
  • Performanţe mai bune, la şofat